Kunst aan de kust

Soms heb ik even niet genoeg aan de natuurlijke schoonheid om me heen en zoek ik iets kunstmatigs op. Een afspraak om een toekomstige gallerie van een vriendin aan de kust te bezoeken, was dan ook meteen een goede aanleiding om eindelijk eens langs het Museo Ralli in Marbella te gaan.

Er zijn in totaal vijf Ralli Musea in de wereld, waarvan twee in Zuid Amerika (Chili en Uruguay) en twee in Israël. Het vijfde museum is, gelukkig voor mij, dichterbij en staat in Marbella. Sinds 2000 herbergt dit museum de belangrijkste collectie van Latijns-Amerikaanse schilderkunst in Europa. Daarnaast vertoont het o.a. ook een collectie van Dalí sculpturen en een prachtig verstild schilderijtje van zijn hand.

De werken komen allemaal uit de privécollectie van Harry Recanati, van Italiaans-Spaanse afkomst die even voor de oorlog verhuisde naar Israel en daar in de voetsporen van zijn vader trad en ging werken bij de Israel Discount Bank, een bank die onder zijn leiding uitgroeide tot de een na grootste van Israel. In 1952 verhuisde de familie naar Genève, van waaruit ze een wereldwijd netwerk van privébanken oprichten in Europa en Zuid Amerika.

Het is door die zakelijke bezoeken aan Zuid Amerika dat Harry Recanati in aanraking kwam met de werken van Zuid Amerikaanse kunstenaars en hij, diep onder de indruk, begon te verzamelen. Hetgeen is uitgegroeid tot een van de grootste en belangrijkste verzamelingen van Latijnsamerikaanse hedendaagse kunst in de wereld.

Ik was vooral geraakt door het feit dat ik in mijn ogen ‘bekend’ aandoende werken zag, zonder dat de namen van de kunstenaars mij wat zeiden.  Het museum in Marbella huist veel figuratief en surrealistisch werk en hoewel natuurlijk lang niet alles mij persoonlijk aansprak, werd ik toch heel erg blij van het bezoek. Hieronder kan je zien waarom.

Een bezoekje later aan de toekomstige galerie van een vriendin, Maria Lezon, die mij had uitgenodigd om werk van mij daar op te hangen, en wiens schilderijen niet zouden misstaan in het Museo Ralli, maakte de dag nog vrolijker en compleet. Hoewel ik het bezoekje aan de werkplaats van meubelmaker Ricardo Lacasa daarna ook voor geen goud had willen missen. Kortom, een dag wel besteed en ik zit weer vol met nieuwe energie om aan nieuw werk te beginnen.

Museo Ralli Marbella: Urb. Coral Beach, Carretera Nacional 340, Km 176, Marbella en is geopend elke dinsdag tot zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur. Entree gratis.

4 Reacties op “Kunst aan de kust

Geef een reactie

