Voorbijgangers

Als ik soms wel eens voel dat ik maar een saai leven heb, dan denk ik terug aan een ontmoeting die ik ooit had met een astrologe (..). Ja ècht, ik ga daar natuurlijk niet over in discussie! Wel herinner ik me een ding dat zij toen tegen mij zei: ‘Als je ooit denkt dat je niks bereikt of niks beleefd hebt in je leven, denk dan gewoon maar eens terug in de tijd. Denk aan al die boeiende en bijzondere mensen die jouw pad hebben gekruist bij wie je gevoeld hebt dat je leefde.” Het is iets waar ik met enige regelmaat aan terugdenk.

Vanavond nog bij voorbeeld, toen ik een mailtje kreeg van iemand die een huis in Ronda heeft en dat probeert te verkopen. Dat huis had hij bijna verkocht aan een zeer charismatische engelsman, die mijn pad heeft gekruist. Ik hou niet van name dropping, dus laten we deze man A. noemen. Ik heb A. leren kennen tijdens een opdracht. Ik moest toen vooral heel veel foto’s van hem maken tijdens de draaidagen voor een documentaire. Ik leerde hem kennen als hoogbegaafd, zeer erudiet, ongelooflijk geestig en zo gek als een deur. Ook was hij zó beroemd, dat hij zelfs hier in Ronda door allerlei toeristen op straat werd herkend en, naar wens, gedwee met ze op de foto ging.

Tijdens het draaien van een scene moest hij door een straat lopen en zijn tekst voordragen. Halverwege een take draaide hij zich om en zei: ‘Kijk, dit huis is te koop (uitkijkend over de ‘Tajo’, de kloof). Bel dat nummer even en vraag hoeveel dat moet kosten.’ Eh.. A.? We zijn aan het draaien.. ‘Ja, geeft niet, doen we zo wel over maar dit is ècht belangrijk!’ Er zat voor mij niets anders op dan het betreffende nummer te bellen en de verstrekte informatie door te geven, waarna hij zijn aandacht weer geheel professioneel op de camera richtte zonder zich ook maar een keer te verspreken of de draad kwijt te raken.

De rest van de dag en de komende dagen werd hij steeds enthousiaster over het huis. Hij moest en zou dat kopen en toen hij weer vertrok, dreigde hij mij elke dag vele malen te zullen bellen om de koop van dat huis te regelen. En inderdaad, hij hield woord want hoewel hij niet elke dag belde, hing hij toch wel erg vaak aan de lijn om zijn wispelturige aankoop voor te bereiden. Twee weken later haalde ik hem op van Malaga en had ik hem een aantal dagen helemaal voor mezelf, zonder crew. Intensieve dagen waarin we naast het proberen te regelen van aankoop en verbouwing van het huis, onafgebroken met elkaar in gesprek waren. En zo kwam ik veel intieme details te weten over de persoon achter de beroemdheid en voelde het even alsof we echt bevriend waren.

Op dat moment waren we dat vast ook, daar twijfel ik niet echt aan. Maar toen onze wegen zich weer scheidden en daarna zijn vrouw ook van hem ging scheiden, kon de aankoop van het huis in Ronda niet meer doorgaan. Zijn bezittingen waren ‘bevroren’ en hij kon dus niet zomaar even een optrekje in Spanje erbij nemen. Erg jammer, want afgezien van de komst van een kleurrijk figuur in saai Ronda, had ik ook de verbouwing zullen regelen, waardoor ik nu die extra inkomsten moest missen.

De verkoper wil echter nog steeds niet geloven dat hij deze belangrijke koper is kwijtgeraakt en neemt om de maand contact met mij op om te horen of er al nieuws is. Nee, er is geen nieuws te melden. A. heeft intussen een maand door China gereisd voor opnames, een driedelige serie in Italië gedraaid, in Amsterdam ontbeten, de kunst van de Vikingen besproken in Noorwegen en tussendoor op alle lokaties geduldig geposeerd voor de camera’s van toeristen of zijn laatste boek gesigneerd. Ronda? Waar ligt dat?

Maar ik heb weer een bijzondere ontmoeting met een bijzonder mens in mijn levensarchief kunnen stoppen. Bij tijd en wijle trek ik dat uit de kast en blader er doorheen, als in een fotoboek. Ik vermoed dat dit, naarmate ik ouder ga worden, vaker gaat gebeuren..

IMG_8651

Geef een reactie

