Het Blogbal

Morgen gaat voor de vierde keer Het Blogbal van start. Het Blogbal is de tegenhanger van het Boekenbal, waar alleen ‘echte schrijvers’, namelijk die van literatuur die op papier of als e-reader wordt uitgegeven, welkom zijn. Op Het Blogbal is iedereen welkom. ‘Bloggers zijn geen echte schrijvers’. Althans dat vinden veel mensen. En vaak vind ik dat zelf ook trouwens. Maar er zijn veel bloggers wiens werk ik met meer plezier en vaart lees dan van vele ‘echte schrijvers’. En dat maakt deze hele discussie over wie nou wel een ‘echte schrijver’ is compleet onzinnig!

En een van die bloggers is ‘Oud Zeikwijf’, lange tijd columnist bij AT5, onder andere columnist bij Sargasso.nl, schrijver bij  Nurks en initiatiefnemer, organisator, sponsor, subversief kloppend hart, kortom Koningin van Het Blogbal. OZ en ik hebben elkaar nog nooit in levende lijve ontmoet, maar dat had in verre verledens vaak genoeg wel hebben kunnen gebeuren. We zijn fan van elkaars schrijfsels. Ik durf weliswaar oprecht te stellen dat ik niet in haar schaduw pas, maar ben blij met onze online vriendschap. Als een ware koningin straalt OZ grandeur uit en gooit ze zich zonder enige aarzeling in de spotlights. Morgenavond kan je vast op twitter lezen wat dat inhoudt (#blogbal). Want twitter zal twitter niet zijn als er niet even flink wordt afgegeven op een feessie.

Maar wanneer ga ik zelf nou eens naar dat feessie?! Al vanaf het prille begin ben ik het van plan geweest. Al vanaf de eerste stappen ben ik, heel zijdelings, betrokken geweest bij Het Blogbal. Soms heel enthousiast bloggers zoekend, soms met een wat opgeheven wenkbrauw lezend wat de wilde plannen waren. Ik heb het vanaf een afstand mogen zien groeien en volwassen zien worden en voel me er nog steeds bij betrokken, zonder dat ik er ooit een voet op de dansvloer heb gezet. Niets lijkt mij lastiger dan een echt goed feest te organiseren voor mensen die, vaak in afzondering, opiniemakers zijn. Er bestaat volgens mij geen blogger die niet ergens een mening over heeft. Inclusief mijzelf natuurlijk. Stop nu al die, vaak ook nog eens mensenschuwe, wezens in een zaal en je krijgt onhandige momenten, stiltes of herrie, warmte of kou. En goed- en afkeuring van al die andere opiniemakers die buiten de deur blijven staan.

Ik wens jullie, dus alle Blogbaldudes en -dudettes, een geweldig feest morgen! Volgens mij gaat het echt heel goed lukken dit keer en als nimmer tevoren betreur ik het dat ik er niet bij kan zijn en al mijn online ‘collega’s’ niet kan ontmoeten of kan mee blogbettelen. (Hoewel ik daarvoor ook stiekem in mijn broek zou schijten van angst!). Mag ik hopen dat ik wel het eerste lustrum met jullie kan vieren?
Tot dan,

hatoffwed

Geef een reactie

