De Wereld

Kom, laat ik eens een simpel blogje schrijven over de wereld van vandaag.
Nee, zo werkt dat natuurlijk niet. Maar ik zit wel met ‘de wereld’ in mijn maag, en normaal gesproken schrijf ik altijd alles van mij af. Dus toch een poging.

Ik lees vandaag dat een miljoen vluchtelingen dit jaar zal proberen de overtocht naar Europa te maken. Gisteren verdronken daar zo’n 800 van, de week ervoor 400 of waren het er veel meer, het is niet goed na te gaan. Mensensmokkel, mensenruzies, mensenhandel, mensen die mensen wat aandoen, mensen die andere mensen overboord gooien, want ook op die gammele bootjes geldt blijkbaar de regel ‘vol is vol’. En zij die het overleven? Die wachten een Europa vol haat en xenofobie, de goede uitzonderingen nagelaten.

7cfe331f93b0aadf21695243ec3842ba9b8c427f
(Schema uit NRC Next van 21/4/15)

Intussen in de westerse wereld van de have-it-alls, zijn de slimme want-it-alls nog steeds nijverig aan het zaaien, graaien en oogsten. De economische crisis heeft niks nieuws opgeleverd, de bonussen voor de happy few vliegen weer vrolijk om de oren. De weliswaar terechte verontwaardiging hierover blijft dobberen op de oppervlakte van de (social) media pagina’s. Temidden van de onvoorstelbare hoeveelheid bagger die dagelijks de wereld in wordt geslingerd. In woorden en daden.

Intussen is mijn zoon bezorgd over zijn toekomst. De milieuproblematiek is ‘dankzij’ de economische crisis weer helemaal onder het vloerkleed geschoven. Hij heeft op school ‘An Inconvenient Truth’van Al Gore gezien. “WTF laten jullie mij na?!”, moet zijn diepste gedachte zijn. Ik weet het niet jongen, in het klein laten we jou een huisje in de campo na met eigen bronwater, energie opwekkende zonnepanelen en een biologische groentetuin. Maar jij wil hier helemaal niet blijven. Jij wil de wereld in, dus blijf studeren jongen. Volg de richting die je aantrekt, of het nu scheikunde is, biotechnologie of wat dan ook. Je hebt de hersens ervoor en hopelijk kan jij, als heel klein zand- of rijstkorreltje, helpen om die hoognodige kentering in de zelfdestructieve wereld waar te maken. ‘Wij’ van onze generatie hebben er een zooitje van gemaakt..

Een Reactie op “De Wereld

Geef een reactie

