Wendingen

Na maanden bezig te zijn geweest met denken in beelden, ben ik nu gefocust op woorden. Ik heb een klusje waarbij ik van 20 succesvolle Spaanse wetenschaps- en zakenvrouwen hun loopbaangeschiedenis van het Spaans naar het Nederlands vertaal. Daar zitten veel technische teksten tussen, evenals studieterminologie. Allemaal woorden die ik in mijn dagelijkse leven niet gebruik en zelfs nooit gebruikt heb. Weer een kleine uitdaging voor mijn talenknobbel want ik moet het ook ‘leesbaar’ maken. Ik merk echter ook dat het wat bij me losmaakt. Soms komt de vraag naar boven ‘En wat als ik nu wel beter mijn best had gedaan op school en doorgestudeerd had. Waar zou ik dan nu zijn?’ Onmogelijke vraag, want ik heb niet doorgestudeerd en ben na het zakken voor mijn eindexamen HAVO direct gaan werken.

Ik lees bij de verhalen van sommige van die succesvrouwen dat er soms een cruciaal moment is geweest waar ze een nieuwe wending aan hun leven hebben kunnen geven. Ik denk aan mijn leven en concludeer dat ik ook, terugkijkend en tot op heden, twee grote levensveranderende periodes heb gekend. De tweede periode was toen ik besloot naar Andalusië te verhuizen, iets waar ik al genoeg over geschreven heb hier.
De eerste en belangrijkste wending in mijn leven kwam toen ik werd aangenomen bij de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, niet als kunstenaar. maar als hulpje van Pieter Holstein die toen hoofd was van de afdeling grafiek, in de roerige tijd dat de akademie in reorganisatie was. Wij zaten niet in het statige hoofdgebouw, maar in een pijpenla aan de andere kant van de brouwerij op de Stadhouderskade. Op die afdeling grafiek mochten kunstenaars van Pieter alle kunstvormen beoefenen, wat dan ook volop gedaan werd. Ik werd eerst door collega’s wat scheef aangekeken, want wie neemt er nou een vrouw aan als assistent van een grafische afdeling, die helemaal niet voldoet aan het technische profiel van eerdere assistenten. Maar ik heb mijn plek daar veroverd, zowel in de ogen van anderen maar vooral voor mijzelf.

Voor het eerst kwam ik in een omgeving te werken waar ik me letterlijk thuis voelde. Ik heb nooit moeite gehad me aan werkomstandigheden en collega’s aan te passen en ook vroeger thuis voelde ik me vaak degene die rekening moest houden met iedereen zonder dat niemand ook maar een flauw benul had van wat er allemaal in mij omging. Ik leerde me als een kameleon te gedragen. Je wordt op die manier volwassen zonder jezelf goed te kennen. In de vier jaren die ik op de Rijks doorbracht verloor ik mijn vader, kreeg ik nieuwe vrienden, verbrak mijn langdurige relatie en ging ik helemaal opnieuw geboren worden, maar dan wel op mijn manier. Ik voel nog steeds een diepe genegenheid voor iedereen die in die periode op mijn weg is gekomen, omdat ik daar op die plek al mijn kwetsbaarheid mocht tonen. Jarenlang omringd te zijn door reeds opgeleide en steeds wisselende internationale kunstenaars, zorgde ervoor dat bij mij alle poriën opengingen en als en spons absorbeerde ik de inspiratie en vergrootte zich mijn wereld tot in het oneindige. Het voelde als een warm bad, een feest van herkenning en verbazing, van ontdekkingen en illusies.

Het was dan ook niet onlogisch dat ik daarna in een wanhopige depressie terechtkwam, maar hoewel dat in die tijd geen pretje was (understatement), uiteindelijk er op terugkijkend, had ik niet veel langer door kunnen gaan op die weg die ik tot mijn pakweg 28e jaar bewandelde. Ik mag dan wel nooit een carrière hebben opgebouwd, ik kijk als ik eerlijk ben toch met trots terug op mijn leven en wat ik er uiteindelijk mee gedaan heb.
En jullie, topvrouwen in de wetenschap en de zakenwereld, ik ben blij dat jullie er ook zijn. Ik had het niet gekund. Maar ook niet gewild.

2 Reacties op “Wendingen

Geef een reactie

