Bewaarde liefde

Ken je dat gevoel van ‘ik ga eens flink de schuur uitmesten en heel veel spullen wegdoen’. En dan begin je dozen open te maken en zie je zoveel bewaarde liefde, dat je het niet over je hart kan verkrijgen om daar veel uit te laten verdwijnen. Gisteren lukte het me nog om een hele doos vol te selecteren met cassettebandjes die ik wel weg kon doen, denkend ‘ach, ik kan toch alles op youtube vinden’. Vandaag lukt me dat niet meer.

Maar die dozen van vandaag hebben dan ook echt wel heel veel uren van genot en knutselwerk in zich, uit die jaren dat de televisie nauwelijks aan ging en er ook geen internet was met een tijdvretend feestboek enzo. Al die avonden dat ik met de vinger bij de opnameknop aan de radio ‘gekluisterd’ heb gezeten, wachtend op de zo specifieke aankondiging van Cor Galis om vervolgens twee uur naar ‘Heartlands’ te luisteren, met die onvolprezen teksten van Roel Bentz Vd Berg​ van de Robema’s; en de latere jaren de Stompin’ velden afstruinend met Stoffer en Bentz. Daarnaast, omdat ik een allesvreter ben qua muziek was een ander favoriet programma ‘de Wereldontvanger’, ook VPRO natuurlijk. Daarnaast ging ik vaak naar de muziekuitleen in Oost, leende de platen om ze te beluisteren en bij goedkeuring op te nemen. Of slechts een nummer er uit te pikken omdat ik weer zelf aan een verzamel-thema-bandje was begonnen. Daarin had ik een sparring partner, Liesbeth Jansen, en samen hebben we tientallen (zo niet honderden) tapejes met elkaar uitgewisseld. Alles versierd met een bijpassend zelfgeknipt hoesje met beschrijving van alle nummers en artiesten op de achterkant. Bij het afscheid van Heartlands op de radio waren we zo verdrietig en boos, dat we de Robema’s een ‘huilende vrouwen’ thema bandje hebben opgestuurd. Giechelend als bakvissen hebben we die tape samengesteld. Ook dat bandje, dat opgeslagen ligt naast de afscheidsuitzending van Heartlands, mag natuurlijk nooit van zijn leven weggegooid worden. Bezit is een bitch, maar soms wel een hele mooie bitch.
Ik besluit weer een ouderwetse radiocassetteplayer aan te schaffen en de tapejes mogen de schuur uit en mijn iets te volle werkkamer weer in. Dan maar iets anders weggooien.

 

Geef een reactie

