Sociale energie

De energie die je kan en wil besteden aan je omgeving is heel wisselend. Afgezien van je karaktereigenschappen en aspergerniveau, hangt het vaak ook af van waar je op het moment in je leven staat. En, ook niet onbelangrijk, is de maatschappelijke noodzaak bepalend; wordt je aandacht afgedwongen door het lot – zowel in positieve als in negatieve zin – dan ga je er meestal vol voor, maar wordt het afgedwongen ‘omdat het van je verwacht wordt of omdat het zo zou horen’, dan zakt in ieder geval mijn energiepeil naar het nulpunt.

Maar je levensomstandigheden zijn dus heel bepalend voor je vermogen om vriendschappen aan te gaan, te behouden en nieuw leven in te blazen. Ben je nog heel jong en verlegen, dan is je thuisomgeving het belangrijkste en misschien lukt het je daarnaast één of hooguit twee ‘vriendjes’ te maken. Word je een puber en/of minder verlegen dan begin je je te omringen door groepen vrienden, die elkaar in de regelmaat vaak afwisselen. Zodra je een beetje begint te bepalen wie je bent en wat je wilt in het leven, ben je in staat om het meeste energie te stoppen in vriendschappen die jou het meeste ‘teruggeven’.

In de ruim 15 jaar die ik als volwassen (wordende!) vrouw alleen heb geleefd, waren mijn vriendschappen van het allergrootste levensbelang. Ik had een breed scala aan interesses en daardoor ook een breed scala aan vrienden en kennissen. De noodzaak tot het delen en uitwisselen van intimiteiten was een van de grootste drijfveren voor het aanhouden van mijn vriendschappen. Niet altijd was dat wederzijds natuurlijk, want ook bij mijn vrienden gold die regel dat hun levensomstandigheden bepaalden tot hoever ze konden gaan in het geven van hun vriendschap. Soms heb ik mij daar dan ook heel erg eenzaam bij gevoeld.

Sinds ik hier in Spanje ben komen wonen, werden mijn vriendschappen meestal luchtiger (op een paar na), ik was op zoek naar een nieuw leven en liep weinig te koop met mijn bagage uit vorige levens, dus hield ik automatisch wat meer afstand. Nu wordt hier in Andalusië ook erg in het ‘hier en nu’ geleefd, dus er was ook niet veel belangstelling voor mijn verleden (hoewel interesse daarvoor niet de basis voor intimiteit hoeft te zijn, maar het helpt!).

En toen kreeg ik een relatie, ging samenwonen, we kregen een zoon en we bouwden aan een gezamenlijk bestaan met ons drieën. Deze bijna 19 jaren zijn meest intense jaren van mijn leven, op kleine schaal. Eenzaamheid heb ik nooit meer gevoeld, ook al konden we het nog zo oneens zijn met elkaar. We zijn verbonden voor het leven, als beste vriendjes en als gezin. Maar ik realiseer me wel dat ik daardoor nog maar weinig energie overhoud om aan mijn hier ontstane vriendschappen te ‘werken’. Mijn sociale leven speelt zich af in de Aldi, grap ik vaak, als ik daar mijn vrienden en vriendinnen weer eens tegenkom. Dan begroeten we elkaar vol warmte en hartelijkheid en durven bijna niet meer te zeggen ‘we moeten ècht weer eens wat afspreken’, want ik weet dat het er toch niet van komt. Al tijdens het uitpakken van de boodschappen zijn de vrienden op de achtergrond geraakt en verdwenen in die mist die dagelijks leven heet.

De afgelopen week heb ik afscheid moeten nemen van een van mijn lieve ‘Aldi’ vriendinnen. Hoe vaak hebben we niet tegen elkaar gezegd, we zouden elkaar vaker moeten zien, de tijd moeten nemen voor een avond of dagje echte vriendenpraat. En hoe weinig gebeurde dit! Ik moet het houden op die sporadische spontane gebeurtenissen, waarbij we elkaar bij een uitgaansgelegenheid zagen en lekker even een hoekje apart zochten om bij te kletsen, alsof we dat elke dag deden. En, erger nog, tijdens de afscheidsceremonie sprak ik veel meer ‘Aldi’vriend(inn)en die allemaal hetzelfde voelden. Ook naar elkaar toe. ‘We zouden nu toch ècht eens wat vaker moeten….’
Het leven is niet alleen te kort, het is ook te vol.

Geef een reactie

