Spagaat

Vrouwen worden schuldig geboren. Het is onze erfschuld. Het is door onze nieuwsgierigheid en ongehoorzaamheid dat De Mens tot in de eeuwigheid uit Het Paradijs is verbannen. Ik voel me dan ook vaak schuldig over van alles en nog wat, waar ik, als ik logisch zou redeneren, geen blaam tref.

Zo ook nu weer. Mijn moeder is ziek geworden. Nee, dat is nog niet mijn schuld, de lieve vrouw is tenslotte al 93 jaar. Maar ik woon op 2200 kilometers afstand en ben dus wel schuldig aan nalatigheid bij de zorg om mijn moeder. Altijd, vanaf de dag dat ik vertrokken ben uit haar buurt. Ze kan, indien nodig, altijd terugvallen op mijn oudste zus en mijn broer, die wel in de buurt zijn (zij wel..).

Nu heeft mijn moeder gelukkig tot nu toe weinig zorg nodig gehad. Ze is een zelfstandig tiepje dat ‘alles zelf kan’ en dus ook gewoon doet.
Tot een paar dagen geleden. Een lichte aardschok in haar hoofd, te verwaarlozen op de schaal van Richter, maar het heeft toch sporen achtergelaten. Het is nog te vroeg om daar enig andere conclusie uit te trekken dat dat ik me nu 24 uur per dag schuldig aan het voelen ben. Dat ik (nog) niet naast haar zit, om haar kopje thee in te schenken, haar boterhammetje te smeren, haar boodschappen te doen of een kaartje te leggen met haar.

Maar de reden dat ik nog steeds niet naast haar zit, ligt in het gegeven dat mijn zoon in zijn eindexamentijd zit en ik zo min mogelijk de dagelijkse rust in huis wil verstoren. En hoewel hij heel goed samen met zijn vader thuis kan blijven, komt er dus ook nog eens het schuldgevoel bij dat ik in deze tijd mijn gezin toch ga verlaten om bij mijn moeder te kunnen zijn. En ik zit hier nu doodvermoeid mijzelf uit te lachen om deze onmogelijke spagaat. Eigen schuld dikke bult dat ik die nutteloze en opgedrongen schuldgevoelens nog steeds niet van me heb afgeschud.

splits-cropped

Photo by Substantia Jones for the Adipositivity Project

Geef een reactie

